zaterdag 5 november 2016

Hydrangea -- GROOT en klein --





Een heleboel jaren geleden waren er maar een paar pluimhortensia’s op de markt.   
Je had er een aantal met een open bloeiwijze en je had er eentje met een dichte, volle bloeiwijze. Die luisterde naar de naam Hydrangea paniculata ‘ Grandiflora’. 
Het was eerlijk gezegd een dweil van een plant, waarvan de slappe takken het gewicht van de zware bloemen niet konden dragen. 
Gelukkig zijn er tegenwoordig een hoop betere en sterkere selecties van. 
Daar wil ik het in dit stukje niet over hebben, ik moet tenslotte met een dwergvorm op de proppen komen. 
Een aantal jaren geleden kwam er een nieuwe, compacte versie op de markt. 
Helaas was dit een selectie uit de slappe ‘Grandiflora’. Ze heet ‘Bombshell’ en is net zo een dweil als haar moeder.

Een paar jaar geleden was ik dus blij verrast toen ik op een plantenbeurs in Kalmthout , België, een prachtige, compacte en stevige pluimhortensia zag staan. 
Ik heb gelijk gemaild met de kweker waar ik al 30 jaar mijn hortensia’s vandaan haal. 
Die heeft gelijk actie ondernomen en twee jaar later was ik de eerste die deze prachtige dwergvorm aanbood. 
Deze mooie vorm heet ‘Bobo’. Door zijn stevige compacte groei is ze geschikt voor elke tuin en een geduchte concurrent voor de befaamde ‘Annabelle’.


Dit zijn foto's van de  Bobo's in de zomer, dus op dit moment zien ze er niet zo uit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten