zondag 27 november 2016

De regenton



Vandaag heb ik mijn regentonnen geleegd om te voorkomen dat ze bevriezen. 
De kracht van uitzettende ijs is enorm en kunststof, hout of ijzer, ze kunnen er niet tegen. 
Ik ben blij met mijn regentonnen. 
Ze vangen natuurlijk veel regenwater op en in de zomer hoef ik nauwelijks kraanwater te tappen om de planten in mijn kas en op mijn terras water te geven. 
Veel planten, en zeker veel kamerplanten hebben, (als je ze het hen vraagt?), liever regenwater dan water uit de kraan.

Dat water opvangen doe ik al jaren naar volle tevredenheid, maar de laatste tijd is het maatschappelijk nog heel verantwoord ook en dat is natuurlijk mooi meegenomen. 
Wij hebben de laatste jaren met zijn allen grote delen van onze tuinen bestraat, 
met als gevolg dat veel regenwater via het afvoerputje in het riool beland. 
Omdat dit met de voorspelling van meer regen in de toekomst een probleem kan gaan vormen, komen er steeds meer ideeën om het regenwater in de tuin en uit het riool te houden. Ik las laatst in de krant dat iemand in elke tuin een regenton wilde hebben. 
Het is in ieder geval de moeite waard. 
Als we met zijn allen bijvoorbeeld gemiddeld 100 liter water uit de kraan kunnen besparen en uit het riool kunnen houden, moet dat toch een verschilletje kunnen maken. 
Ik moet gokken, maar ik denk dat ik per jaar zeker 2500 liter water uit mijn 2 tonnetjes tap. Wat geld betreft is dat nauwelijks een besparing, zeker als je de aanschaf van de regentonnen in gedachte neemt, maar het geeft een goed gevoel minder schoon drinkwater te hoeven te gebruiken en men zegt toch altijd: "Verbeter de wereld en begin bij jezelf" 
om in de tuin een regenton te plaatsen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten