donderdag 27 oktober 2016

Snoeien



Snoeien is niet moeilijk, maar ik heb niet de illusie dat ik in dit blog even uit kan leggen hoe het moet. Daar is mijn boek, als het klaar is, een beter medium voor. 
Ik kan hier wel proberen de angst voor snoeien een beetje weg te nemen.


Op de eerste plaats is er geen plant die gesnoeid moet worden. 
Als er op een plantetiket staat: snoeien in april, dan wil dat niet zeggen dat je de plant in april moet snoeien, het mag!

Het wil ook niet zeggen dat je de plant tussen mei en maart niet met een snoeischaar of zo mag behandelen. 
Het etiket zou eigenlijk moeten zeggen; Als je deze plant om een of andere reden wilt snoeien, dan kun je dat het beste in april doen, maar je mag het hele jaar een storende tak wegsnoeien. 
Helaas is er op het etiket niet genoeg plaats voor dat soort uitgebreide informatie.


Enfin, je mag altijd aan een plant snoeien, maar er is altijd voor elke plant een ideaal tijdstip.

Bedenk dat jij de baas bent in de tuin, blijf dus niet met je armen over elkaar bij een plant staan als die plant iets doet wij jij niet wilt.

Voor vorst hoef je met normale winterharde planten niet bang te zijn. Als je op een bepaalde dag snoeit en het gaat daarna vriezen , is er niets aan de hand. 
Probeer alleen voorzichtig te zijn met vorstgevoelige planten. 
Ik heb zelf jaren fruitbomen gesnoeid, alleen als het harder ging vriezen dan 8 graden onder nul, stopten we snoeien, omdat het hout dan zo broos werd dat je teveel schade aanrichtte aan de bomen.

Ik heb trouwens vroeger snoeicursussen gegeven die de mensen altijd interessant vonden. 
Als dit blog voldoende gelezen wordt en er voldoende belangstelling voor is, kan ik daar weer mee beginnen, dus zegt het voort.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten