zondag 16 oktober 2016

Plantafstand



Een veel gestelde vraag is : 
"Hoever moet ik deze planten uit elkaar zetten?"
Nou werk ik in een tuincentrum en zou je denken dat ik een commercieel antwoord zal geven, 
maar wat mij opvalt is dat bijna alle klanten commerciëler zijn dan ik. 
Over wat voor plant het ook gaat, bijna iedereen wil de planten dichter op elkaar zetten, dan hetgeen ik adviseer. 
Als ik zeg dat je de hortensia 'Annabelle' 1 meter uit elkaar kunt zetten, dan wordt ik vreemd aangekeken. Men denkt zelf eerder aan 50 cm. Adviseer ik weer 1 meter bij het planten van klimop-planten die als haag gebruikt gaat worden tegen een stuk gaas, dan had men eerder een plantafstand van 25 cm. in gedachte.
Dat men denkt dat je dicht op elkaar moet planten kan twee oorzaken hebben: men kijkt teveel naar commerciële tuinprogramma’s of men heeft geen geduld.
Als je je tuinplanten de ruimte geeft, die ze nodig hebben, dan hebben die planten het veel beter naar hun zin en hebben, ik schreef het al eerder, veel minder last van ziekten en aantastingen.
Dat je ook minder planten nodig hebt en daardoor minder geld kwijt bent is mooi meegenomen, maar voor veel mensen geen doorslaggevend argument .
Doe mij nou een plezier, plant wat verder uit elkaar en spendeer het bespaarde geld aan grond en bemesting.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten