donderdag 20 oktober 2016

Bloeitijd



Hoe lang bloeit een plant.

"Peter, hoe lang bloeit deze plant?" is een vraag die ik vrees, want ik weet dat de klant het liefst hoort dat die plant minstens 3 maanden aan een stuk staat te bloeien.

Ik blijf echter eerlijk en zeg dan bijvoorbeeld dat de plant toch zeker 3 weken staat te bloeien.

De teleurstelling is vaak van het gezicht te lezen.


Toch is het zo dat de meeste planten niet zo heel lang staan te bloeien en 3 weken is soms best lang.

Denk maar eens aan sierkersen, sierappels, pioenrozen, forsythia, sering enzovoorts.

Bij veel planten mag je blij zijn als ze de drie weken bloei al halen.

Toch worden ze massaal geplant en gelukkig maar, als een plant 5 maanden zou staan bloeien wordt het toch maar een saaie plant, waar je bij staat te gapen.

Ik heb zelf een aantal planten in mijn tuin staan die zelfs 1 week bloei niet halen en toch is het elk jaar weer een genot om die oude bekenden weer te zien bloeien.


Belangrijker dan bloei is dan ook de vorm en kleur van het blad en de groeiwijze van de plant. Let daar goed op als je een plant aanschaft.

Natuurlijk zijn er een aantal vaste planten die soms maanden kunnen bloeien, of die 2 of 3 bloeiperioden kennen. 
Daar zal ik het in het voorjaar eens over hebben.

Nu bieden we ze toch niet aan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten