dinsdag 18 oktober 2016

Plantafstand voor haagplanten



Een haag is een rij planten, die door middel van snoeien een ondoorzichtig of een ondoordringbaar geheel moet gaan vormen. 
Je hebt lage haagjes en hoge heggen. 
Normaal gesproken wordt er één soort planten gebruikt om de haag van te vormen. 

De meeste mensen willen een haag om lekker privé te zitten in hun tuin, dus wil bijna iedereen zo snel mogelijk dicht zitten. 
Daar kun je twee dingen voor doen: 
1/ je neemt gelijk al grote planten 
2/ je plant de planten lekker dicht op elkaar

Beide methoden zouden mijn voorkeur niet hebben. 
Grote planten worden meestal in de volle grond gekweekt. Afhankelijk van je grond en de keuze van de haagplanten kan het slagingspercentage erg laag zijn en kun je jaren tobben om alle planten aan de groei te krijgen en te houden. 
Ik heb het vaak genoeg gezien dat mensen het na een paar jaar tobben zat waren en maar een schutting plaatsten.

Ik ken één geval dat een stel buren gezamenlijk 60 leylandii haagconiferen kochten van 2 meter hoogte (gelukkig niet bij ons).Twee planten bleven in leven. 
Koop je haagplanten niet te groot en heb een beetje geduld.

Plant je haagplanten ook niet te dicht tegen elkaar aan, 
hoe aantrekkelijk dat er ook uitziet. 
Geef de planten de ruimte. 
Je haagplanten zullen het beter naar hun zin hebben, beter groeien, minder ziektegevoelig en het scheelt je ook nog aardig wat centen. 
Ooit belde een klant om te vragen wat 300 Buxusplantjes bij ons kosten. "Zo," zei ik, "60 meter heg, dat is een flinke tuin." "Nee," zei de klant, "Het is maar 30 meter". 
Ze wilde 10 plantjes per meter planten. 
Ze heeft er 150 bij me gekocht, ik ben een slechte verkoper, maar hoop een goede adviseur te zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten