vrijdag 14 oktober 2016

Katten in de tuin



Er wordt mij regelmatig gevraagd of ik iets tegen katten heb. "Daar heb ik niets tegen" ,  antwoord ik dan, "ik vind katten leuk"
Dat was niet de bedoeling van de vraag, men wil weten of ik planten heb, die katten uit de tuin houden.
Laat ik kort en krachtig zijn: die zijn er niet.
"Ja maar in mijn tuinboek....." of tegenwoordig "Ja maar op internet…"
Het klopt dat er een aantal planten zijn waar sommige katten met een groter of kleiner bochtje omheen lopen, maar om nou te zeggen dat die planten katten uit je tuin houden gaat mij veel te ver.

Wijnruit en Vuurwerkplant zijn de twee meest gevraagde planten in dit verband. 
Deze planten hebben of een specifieke geur, of ze zijn beide fototoxisch, maar katten hou je er niet mee uit je tuin. Het zijn mooie planten, maar dat is alles.
Fototoxisch wil trouwens zeggen dat de planten bij aanraking op de huid bij mooi zonnig weer een soort brandwonden kunnen veroorzaken, net als de meest bekende plant in de opzicht, de grote berenklauw.

Er zijn meer planten die stinken, zoals Geranium macrorhizum  en Houttuynia
Deze Geranium is een prima bodembedekker, de Houttuynia is een vreselijke woekeraar, 
dan kun je nog beter 10 vreemde katten in de tuin tolereren. 
Katten verdrijf je niet met deze planten.
Als je geen katten van een ander in je tuin wilt hebben zijn er nog wel wat opties, maar op de tuinplantenafdeling zal je ze niet vinden.
Ik zal later nog wat ideetjes aandragen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten