donderdag 29 december 2016

Helleborus orientalis



Zoals ik al eens eerder schreef is niet elke Helleborus een kerstroos. 
Wat ikzelf de allerleukste Helleborus vindt is de lente roos, de Helleborus orientalis
Dit is een oersterke vaste plant waarvan elke zaailing uniek is
Je hebt ze met witte, rose, roodrose, bijna zachtgeel en bijna zwarte bloemen. 
Dan zijn er nog bloemen met spikkels en vlekken en je hebt nog enkelbloemige, halfgevulde en gevulde bloemen. 
Er zijn zoveel mogelijkheden wat kleur en vorm betreft dat je je tuin vol kunt zetten met allemaal verschillende vormen. 
Ik heb zelf een stuk of 20 verschillende vormen in mijn tuin staan en dan ook nog eens een hoop zaailingen daarvan, die ook allemaal min of meer verschillen van hun ouders. 
Zoals ik eergisteren schreef zijn er bij sneeuwklokjes ook een hoop vormen, maar daar zijn de verschillen vaak miniem. 
Bij de Helleborus orientalis zijn de verschillen duidelijker. 
Het leuke van deze lenteroos is dat ze vaak in december hun knoppen al laten zien. 
Hier begint de voorpret dus ook al vroeg. 
De meeste lente rozen bloeien in februari en maart volop.
Net als bij de sneeuwklokjes kunnen de prijzen van de planten erg hoog zijn. 
Ik kan mij nog goed herinneren dat ik een keer met mijn vrouw naar een Helleborusdag van een bekende kwekerij ben geweest. 
Ik zei nog tegen mijn vrouw dat we de hele reis niet gingen maken zonder met minstens ėėn plant naar huis te gaan. 
Bij aankomst stond er al een rij ongeduldige kopers voor de poort. 
Toen de poort openging golfden een paar honderd mensen langs de bedden met Helleborus die toen allemaal in bloei stonden. 
Naar prijzen werd niet gekeken. 
Hebberige handen gristen de planten voor onze neuzen weg. 
Uiteindelijk wist ik 3 planten te bemachtigen (die bij elkaar 63 euro kosten!). 
Ik heb nog steeds elk jaar plezier van die planten.
De volgende dag liep ik weer als adviseur op onze eigen winkelvloer. 
Natuurlijk verkochten wij toen ook bloeiende lenterozen. 
Op een gegeven moment kwam ik in gesprek met een dame die twijfelde over de aanschaf van een mooi exemplaar. 
"Wel duur hè", "die Helleborus." "Tien euro!"   
Ik moest toen glimlachen en vertelde haar het verhaal over de Helleborus gekte en dat ikzelf de dag ervoor 63 euro had uitgegeven voor 3 plantjes.   
Lachend laadde zij de plant in haar winkelwagentje.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten