zondag 11 december 2016

Mistletoe



Vogellijm is een halfparasiet die op diverse bomen gevonden kan worden. 
Je ziet ze, als je ze al ziet, veel op eiken, populieren en appelbomen. 
Vogellijm is een plant die met zijn wortels in takken van deze planten groeit en daar voedingsstoffen op kan nemen. Omdat vogellijm zelf, zomer en winter, groene bladeren heeft, kan de plant ook zelf voedingsstoffen produceren. 
De gastheer heeft over het algemeen geen last van de vogellijm.

Zeker in de wintermaanden, als de gastheer zijn blad heeft laten vallen, valt de vogellijm erg op. 
Er worden diverse magische krachten aan de vogellijm toegedicht. 
Wie de Asterix en Obelix boeken wel eens gelezen heeft, weet wat ik er mee bedoel.

Het elkaar moeten of mogen kussen onder een bosje vogellijm of mistletoe is nog zo’n bijzonder gebruik.

Het is leuk om vogellijm in je eigen appelboom te zaaien, populieren en eiken zie je niet zoveel in de gemiddelde tuin.   
Ik heb dat een aantal jaren geprobeerd met zaadjes die in de witte besjes zitten van vogellijm die vaak rond de kerst aangeboden worden. Zonder enige vorm van succes.

Tot ik hoorde dat de zaden rond de kerstdagen nog helemaal niet rijp zijn. Dat zijn ze pas ergens in februari. Op een winterdag vond ik op de grond onder een hoge populier diverse geelwitte besjes van grote vogellijm planten die in de toppen groeiden. 
De zaadjes waren wat groenig van kleur geworden. Ik heb ze thuis op diverse plekken op mijn hoogstam appel gesmeerd. Ze bleven plakken met een soort plakkerig spul waar de plant zijn naam aan te danken heeft. 
Of ze met die lijm vroeger vogeltjes vingen of dat vogellijm zo heet omdat de vogeltjes de zaden niet van hun bek of andere lichaamsdelen af kregen, durf ik niet met zekerheid te zeggen. 
Ik weet wel dat je met zaaien van vogellijm heel erg veel geduld moet hebben.

Het eerste jaar kwamen er twee hechtworteltjes met een soort zuignapjes uit het zaadje, 
die zich aan de tak hechtten. 
Het volgende jaar werden er twee piepkleine blaadjes gevormd en dit jaar een takje met twee grote blaadjes. 
Voordat dat een grote bol van 50 cm doorsnede is, zijn we waarschijnlijk heel wat jaren verder. 
Het kan mij niet schelen, ik heb een appelboom met mistletoe. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten