woensdag 7 december 2016

Hydrangea Macophylla --GROOT en klein--



Van de boerenhortensia, Hydrangea macrophylla, bestaan een paar honderd verschillende variëteiten.  
Het verschil zit hem niet alleen in de vorm en grootte van de bloem, maar ook in de uiteindelijke hoogte van de plant. Er zijn rassen die met een beetje geduld en goede wil, bijna 2 meter hoog kunnen worden, maar er zijn ook variëteiten die met moeite 70 cm hoog kunnen worden.
Veel mensen weten dat helemaal niet en denken dat alle boerenhortensia’s even hoog worden. 
Bij de aanschaf van de plant wordt dus helemaal niet op de uiteindelijke hoogte gelet met als gevolg dat een veel gestelde vraag is : “Hoe moet ik mijn boerenhortensia snoeien? 
Hij is veel te groot geworden!”.
Handiger had het geweest als je bij aanschaf van de plant, bedenkt hoe breed of hoog de plant mag worden op het plekje wat je hem had toebedacht. 
Koop dan een plant die die hoogte wordt en niet hoger
Heb je weinig ruimte, of heb je een plekje waar je een kleine boerenhortensia wilt hebben, kies dan voor de dwerghortensia. 
Eėn van de allerkleinste is ‘Pia’, die slechts 60-70 cm hoog wordt. Bloeit rijk met rose bolvormige bloemen. De kleinste witte heet ‘Ave Maria’. 
‘Purple Dwarf’ bloeit blauw op zure grond met voldoende aluminiumionen in de grond, op andere grondsoorten bloeit ze rose.
Omdat deze hortensia’s zo klein blijven is snoeien niet nodig. 
Ik vind het trouwens leuk om te melden dat ik in samenspraak met een kwekerij waar ik al 30 jaar mijn hortensia’s koop een aantal jaren geleden een zogenaamde dwerghortensia lijn opgezet heb. 
Ze worden verkocht onder de naam ‘Little Hydrangea’. 
Het eerste jaar was het direct al een succes, nu kweekt de kwekerij er al vele tienduizenden en worden de planten over heel Europa verkocht. 
Dat maakt mij toch een beetje trots.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten