woensdag 26 juli 2017

Een tuincentrum is geen bakkerij



Dat is een opmerking die ik regelmatig maak. Het gebeurt de laatste tijd regelmatig dat ik nee moet verkopen als iemand naar een bepaalde plant vraagt. 
Dat is niets nieuws, ik verkoop in de maanden mei, juni en juli al meer dan 30 jaar regelmatig nee. 
Dat heeft de volgende oorzaak :

Er zijn in ons en de ons omringende landen een hoop kwekerijen die veel verschillende planten kweken. Die kweken van elke plant een bepaald aantal planten. Als voorbeeld zal ik de veel gevraagde Leycesteria formosa ‘Purple Rain’ geven, beter bekend als grootmoeders oorbellen. Onze kweker kweekt daar elk jaar 2500 planten van. 
In de winter worden de jonge plantjes opgepot. Ze hebben ongeveer 7 maanden nodig om uit te groeien tot een mooie leverbare plant. Dus vanaf eind juli zijn de planten mooi genoeg om ze te gaan verkopen. De kweker levert ze aan diverse tuincentra en langzaam maar zeker wordt zijn voorraad kleiner. 
In de winter pot hij weer 2500 nieuwe plantjes op. 
Afhankelijk van de vraag raakt de oude voorraad ergens in april of mei op. 
Als ik dan op een bepaalde dag de laatste Leycesteria verkoop en de volgende dag komt een andere liefhebber voor zo’n zelfde plant, dan kan ik die niet leveren. 
Pas eind juli zijn de nieuwe planten weer leverbaar en dus moet ik weken lang nee verkopen. 
Als bij een bakker volkoren boerenland brood op is, dan wordt er in de nacht nieuwe gebakken en zijn ze de volgende dag weer leverbaar. Maar een tuincentrum is geen bakkerij.

Een lang verhaal om duidelijk te maken dat ik van de week weer heel veel nieuwe planten van de nieuwe oogst binnen heb gekregen.
Nog niet alles is er weer, maar voorlopig heb ik weer nieuwe Leycesteria ‘Purple Rain, Weigela ‘Naomi Campbell’, Albizzia's, dwerg vlinderstruiken, Tetradium, Sambucus nigra ‘Black Lace’, Physocarpus ‘All Black (nieuw!) En nog veel meer lekkere frisse nieuwe planten. 
De moeite waard om een keer te komen kijken.



Weigelia Brigida'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten