zaterdag 17 april 2021

Zaaien is niet saai!

Een van de leukste tuinklusjes is zaaien. Er zijn ontzettend veel planten die je kunt zaaien. Sommige zaadjes kiemen en vormen een plantje na slechts enkele dagen. Op andere zaadjes moet je soms heel lang wachten. Het blijft echter reuze spannend om een zaad in de grond te stoppen en te kijken of het jou lukt. Zodra de bodemtemperatuur boven de 5 graden Celsius stijgt, kunnen veel plantjes gezaaid worden. Erg leuk is natuurlijk je eigen groente zaaien en daar na enkele weken, of enkele maanden lekker van te kunnen smikkelen. 

Ikzelf ben dol op zaaien van zowel groenten , als vaste planten en bomen en struiken. De laatste jaren zaai ik bijvoorbeeld Phlox paniculata en dan is het spannend wat voor kleuren aan mijn zaailingen komen. Je moet er vaak een jaar op wachten, maar dat drukt mijn pret niet. Verleden jaar had ik opeens een plant waarin in een bloempluim 2 kleuren bloemen zaten. Kicken natuurlijk, of vet tegenwoordig, maar de grote vraag is of de plant dat kunstje dit jaar weer flikt.

Ik vind het ook leuk om bijzondere vaste planten te zaaien. Daar hangt meestal een flink prijskaartje

aan, en als je daar dan een groep van wilt maken, gaat het een duur grapje worden. Zo ben ik weg van de Anemonopsis macrophylla en daar heb ik nu al een hoop zaailingen van. Met een beetje geduld kun je een hoop lol beleven en flink wat Euro’s besparen.

Sommige zaadjes kiemen niet zo makkelijk en dan vindt ik het leuk om verschillende manieren van zaaien te proberen, dus verschillende mengsels van grond, verschillende mengsels om het zaad af te dekken. Of wel of niet afdekken van het zaad. Sommige zaden hebben licht nodig om te kiemen, lichtkiemers noemt men dat, en sommige zaden willen alleen kiemen als er geen licht op valt. Die moeten dus afgedekt worden met grond of zand of vermiculiet of met lavagruis. Donkerkiemers noemt men zulke zaden.

Experimenteren vind ik prachtig. Van fouten wordt je wijzer en een pakje zaad kost de wereld niet.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten