woensdag 25 januari 2017

Vogeltjes voeren



Vogels horen net zo goed bij een tuin als planten. 
Vogels brengen niet alleen leven in de brouwerij, ze helpen vaak ook mee met het bestrijden van ongewenste insecten. 
Natuurlijk zitten er ook wel eens gewenste insecten in het maaltje van de vogels, maar over het algemeen zijn vogels van grote nut. 
Vogels kunnen ook mooi zingen. Ik kijk/hoor al weer uit naar het lentebevestigende gefluit van het merelmannetje.
Het gezellige gekwetter van de mussen in mijn taxushaag doet mij vergeten dat ze in de zomer mijn sla tot op de wortel wegvreten. 
Ze hopen daarbij dat ik dan de schuld aan de slakken geef.
Natuurlijk zit er wel eens een vogelpoepje op een net schoongemaakte ruit of een versgewassen laken, maar als ik zie hoeveel luizen, rupsen en andere insecten geconsumeerd worden, vergeef ik het ze allemaal.

Ik wil het hier even hebben over het voederen van vogels. 
Hoe meer vogels, hoe beter. 
Elke vogel die we de winter door kunnen helpen, scheelt in de zomer een hoop schadelijke insecten. Probeer een zo gevarieerd mogelijk menu aan te bieden. 
Een pindaslinger is leuk voor mezen en spechten, maar het winterkoninkje, de roodborst en de merel hebben er niets aan. 
Vet is een belangrijke energiebron en dat zit voldoende in de ouderwetse vetbollen en de speciale pindakaas die de laatste jaren erg in is. 
Maak trouwens niet de fout om gewone pindakaas op te hangen, daar zit te veel zout in. 
Er zijn tegenwoordig een hoop verschillende mengsels van pindakaas te koop. 
Mijn ervaring is dat die met meelwormen het liefst gegeten wordt.
Wat mij opvalt is dat veel tuinliefhebbers een voorkeur hebben voor de kleine vogeltjes, maar grotere vogels als spreeuwen en kauwen zijn ook vogels. 
Toegegeven, ze vreten wat meer, maar ze horen erbij. 
Er zijn speciale deksels op de markt die dat soort vogels buiten het pindakaaspotje moeten houden, de ervaring leert dat bijna alle vogels, dus ook de gewenste, dan het potje links laten hangen.
Pindakaas met meelwormen worden omgezet in.....

Vogelpoepjes onder de haag. Mest waar de planten weer van genieten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten