zaterdag 14 januari 2017

Help, ik heb net mijn pluimhortensia gesnoeid en nu gaat het vriezen!



Help, ik heb net mijn pluimhortensia gesnoeid en nu gaat het vriezen! En ik heb gelezen dat dat niet mag en wat moet ik nou doen??

Vandaag kwam er een echtpaar langs die deze vraag aan mij stelde. 
Ik heb ze gelijk gerustgesteld. 
Er is helemaal niets aan de hand als je gewoon winterharde struiken vlak voor of tijdens een vorstperiode hebt gesnoeid of gaat snoeien. 
Daar doen veel tuinboeken en tuin tijdschriften erg moeilijk over, maar dat is onterecht. Mocht er vlak na de snoeibeurt een elfstedentocht gereden worden, dan zijn er misschien een paar winterharde planten die iets invriezen, maar dat is geen ramp.

Er zijn natuurlijk een aantal planten die veel minder goed winterhard zijn of wat gevoeliger voor vorst, denk aan Lavatera, lavendel en sommige rozen. Die kun je beter eind februari of in maart snoeien, als de kans op strenge vorst aanmerkelijk is verminderd.

Bij goed winterharde planten kun je gewoon voor of tijdens vorstperiode snoeien. 
Ik heb zelf bijvoorbeeld jaren fruitbomen gesnoeid, ook tijdens vorst. 
Pas als het harder gaat vriezen dan 8 graden onder nul moet je stoppen.
Bij die temperatuur worden de takken zo breekbaar dat je teveel schade toebrengt. 
Duw je wat te hard tegen een tak, dan kan die gewoon afbreken, zonder dat je dat wilde. 
Bij die temperatuur dus lekker bij de kachel blijven zitten of een rondje gaan schaatsen. Vergeet dan niet eerst de vogels wat te voeren, die hebben het dan ook koud.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten