donderdag 4 oktober 2018

Zwart gras!


Nee, dit stukje gaat niet over een geblakerd gazon, maar over een leuk plantje dat zo op gras lijkt dat het vaak door graskwekers gekweekt wordt en op de meeste tuincentra ook hardnekkig bij de grassen gesitueerd is. 
En geef ze eens ongelijk want de Ophiopogon ‘Niger’, het plantje waar ik het hier over wil hebben, verraad alleen als ze in bloei staat, dat het geen gras is.

De bloei stelt trouwens niet veel voor, maar maakt wel duidelijk dat de plant onder de 
lelie-achtigen valt, hetgeen alleen met een vergrootglas te constateren valt. 
De besjes zijn ook leuk, maar niet om er een appje over naar huis te schrijven.

Wat wel leuk is, is de kleur van het blad en het feit dat de plant groenblijvend is. 
De slangenbaard, want dat is de Nederlandse naam van dit leukerdje, doet het uitstekend in potten en is tevreden met elk plekje in de tuin, of dat nu in de volle zon ligt of in de volle schaduw.  
 Als je het de slangenbaard op de plant af vraagt, is er wel een voorkeur voor een wat meer beschaduwde plek, maar ik heb haar nog nooit horen klagen.

De zwarte vorm is natuurlijk een selectie van de gewone groene, die nauwelijks gekweekt wordt. Vanzelfsprekend heb ik die ook op het tuincentrum staan. 
Deze heeft een duidelijke voorkeur voor schaduw en zal zich prima thuis voelen onder struiken, hagen en bomen en in de noordtuin.

Er bestaat ook nog een dwergvorm van deze groene die bij mij in de tuin welig tiert. 
Ze heeft het zelfs naar de zin onder mijn taxushaag. 
Vreemd genoeg wordt deze vorm zeer weinig aangeboden, maar ik ben op zoek naar een kweker die ze voor mij wil kweken, dus wie weet. 









Geen opmerkingen:

Een reactie posten