dinsdag 24 september 2019

Struikklimop 'Simone'

Eind november 2016 schreef ik al een stukje over de struikklimop in het algemeen. Voor hen die niet terug willen bladeren, hier een korte samenvatting.
De klimop heeft een klimmend jeugdstadium en een bloeiend volwassenstadium. Als je stekken neemt van het volwassen stadium heb je een niet klimmende, bloeiende en besdragende, groenblijvende struik die het zowel in de zon, maar ook in de volle schaduw prima zal doen.
Mooi aan deze struik is dat ze laat in het seizoen een waar feestmaal weggeeft aan alle insecten in jouw tuin. Ik heb vandaag genoten van vele zoemende zweefvliegen, bijen, hommels, vlinders en andere vliesvleugeligen. De kruisspinnen hadden hun netten vol, dus ook die waren blij.
Er zijn verschillende selecties van de struikklimop in omloop. De meest bekende heet Hedera helix ‘Arborescens', de mooiste is de selectie ‘Simone , die in alles iets fijner en compacter is.
Het is van deze selectie dat ik , een door mijn vrouw gesnoeid, bolvormig exemplaar heb staan. Wat mij betreft kan door geen buxusbol tegenop.
De struikklimop zal in de schaduw prima groeien en bloeien, maar zal daar minder bessen geven als op een zonnige plek, simpelweg omdat insecten liever in de zon foerageren als in de schaduw. En zonder insecten geen bestuiving en zonder bestuiving geen besjes.
Doe dus alle insecten een plezier en plant een struikklimop in jouw tuin.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten