donderdag 26 september 2019

Bloembollen planten is belachelijk eenvoudig

Veel mensen vinden bloembollen planten een lastig klusje. Ik vraag me altijd af waarom, want het is kinderlijk of zelfs belachelijk eenvoudig. Je graaft een gat dat minimaal drie keer dieper is dan de hoogte van de bol. Dan gooi je de bollen onder in het gat, grond erop en klaar.
Natuurlijk kan het ook op een nette manier: maak een flink plantgat dat drie keer zo diep is als de hoogte van de bol, plaats de bollen met de bovenkant naar boven op enige afstand van elkaar en dek de bloembollen af met de vrijgekomen grond.
Als je dikke tulpen of hyacinten wilt planten is dat wellicht de juiste methode, maar alle andere bollen kun je planten op de makkelijke manier.
Het zou kunnen dat in de lente de bollen wat onregelmatig opkomen, maar het jaar erna merk je er geen klap meer van. De bollen hebben hun plekje gevonden en kunnen hun eigen gang gaan.
Met de wat grotere sieruien is het verstandig om ze niet in één gat te gooien, maar per 1 of 2 een eindje uit elkaar, zodat in de lente de prachtige bloemen per stuk te bewonderen zijn.
Ik heb in mijn tuin nogal veel sneeuwklokjes staan en ook veel krokussen en anemoontjes. Bij werkzaamheden in de tuin kom ik in de zomer de bolletjes her en der tegen. Ik doe geen moeite om ze op de juiste diepte en afstand terug te planten en ik kijk al helemaal niet of ze netjes rechtop
staan. In de lente zie je er geen barst meer van en staan ze te bloeien alsof ze nooit verstoord zijn geweest.
Dus graaf een hoop gaten in je border en vul ze met diverse bloembollen, we hebben ze weer volop in voorraad bij onze Intratuin in Numansdorp!




 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten