donderdag 28 maart 2019

Tegengestelde wensen

Afgelopen zaterdag was het , dankzij het mooie weer, gezellig druk op het tuincentrum en werd ik
overstelpt door vele vragen. Grappig is dat mij die dag opviel dat er nogal wat tegengestelde wensen
waren.
Zo kreeg ik eerst een vraag of ik een aantal planten aan kon wijzen die meer vogels in de tuin zouden
lokken. Die klant ging tevreden de deur uit met onder andere een zuilvormige krentenboom, een
grootmoeders oorbel en een vuurdoorn. Exact de vraag van de volgende klant was of ik een aantal
planten aan kon wijzen waar beslist geen vogels op af zouden komen! Meneer vond dat die beestjes
zijn tegels te veel onderscheten.
Wij verkopen dit jaar alleen nog maar biologisch gekweekte groente en kruidenplanten. Dat wordt
door velen gewaardeerd, maar ik kreeg ook iemand die vroeg naar niet biologische kruiden.
Mevrouw had het idee dat biologische kruiden veel duurder zouden zijn en bovendien spoot ze in
haar groentetuin toch met bestrijdingsmiddelen…..

Veel vraag hebben we naar planten die vlinders, bijen en hommels lokken, maar ik had zaterdag ook
een klant die planten zocht waar geen bijen en hommels op af zouden komen, want die prikken zo…..

Ik verkoop geen Buxus meer, dat zou ik volksverlakkerij vinden, want de Buxus kan zonder gif niet
meer gekweekt worden vanwege de Buxusmot. Toch zijn er mensen die om Buxus vragen omdat hun
Buxus dood is gegaan door de Buxusmot. Ze vinden het geen probleem om de plant te bespuiten. Je
ziet, niet iedereen is met het milieu bezig en dat maakt het voor ons ook wel eens lastig want welke
kant moeten wij nu op?
Moeten we wel of niet de biologische kant op, moeten we nu wel of geen Buxus verkopen?
Voor allen die nog Buxus in hun tuin hebben staan en die op een of andere manier willen
beschermen de volgende mededeling: de rupsjes van de Buxusmot zijn er weer, je bent
gewaarschuwd.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten