maandag 18 maart 2019

De beste planttijd

Kan ik nu nog planten?, is een vraag die mij de laatste dagen veel gesteld wordt.
Jazeker, roep ik dan, de beste planttijd is wanneer jij tijd en zin hebt.
De vraag of er nog wel geplant kan worden is een erfenis uit het verleden.
Vroeger, tot een jaar of veertig, vijftig geleden, werden de meeste planten in de volle grond gekweekt. De planten konden dan alleen uit te grond gehaald, verhandeld en geplant worden, als die planten in rust waren.
Dat was pakweg de periode tussen eind oktober tot begin april.
In die periode moesten dus alle planten van plaats en eigenaar verwisselen.
Nadeel van die ouderwetse manier van kweken was dat je als tuinliefhebbers iets moest planten, waarvan je niet goed wist hoe die plant er uit zou gaan zien in de zomer, of je kon niet goed zien of de plant soortecht was en je wist ook niet zeker of de plant met zijn beschadigde wortelgestel , mooi gecamoufleerd in een jute lapje, wel aan zou slaan. Bovendien moest je de tuin in als het koud en regenachtig was en de grond kil en klef.
Ik heb zelf, 33 jaar geleden, veel rozen uit de volle grond verkocht.
Je wilt niet weten hoeveel problemen ik daar mee gehad heb.
Rozen die niet of slecht aan sloegen, rode rozen die geel gingen bloeien, enzovoorts.
Ook grote laurierkersen uit de volle grond, grote coniferen uit de volle grond, je
zult ze bij ons op de vloer niet meer vinden.
Ik heb in mijn begintijd diverse klanten gehad, waar ik 5
jaar aan het tobben ben geweest vooraleer ze hun hele gewenste hoge laurierkershaag aan de praat hadden.
Wat dat betreft ben ik een eigenwijze man.
Het is bij mij niet meer van u vraagt, wij leveren.
Als ik denk dat bepaalde planten het bij jou niet zullen gaan doen, verkoop ik ze gewoon niet.
Eerlijkheid duurt het langst en bovendien geven wij groeigarantie op onze tuinplanten. Dus als ik het niet kan garanderen……
Zo verkoop ik trouwens ook geen Japanse hulst of de Bloombux, een dwergrhododendron , als vervanger van de Buxus, omdat die niet willen groeien op onze kalkrijke kleigrond. Ook niet nu ze in de folder staan. Nogmaals, eerlijkheid duurt het langst.
Enfin, terugkomend op de beste planttijd. Op een gegeven moment zijn boomkwekers in potten gaan kweken. Planten in pot kunnen het hele jaar geplant worden omdat je geen wortels hoeft te beschadigen bij de verhuizing van kwekerij naar jouw tuin.
Het slagingspercentage ligt tegen de 100%, wat zowel voor jouw als voor ons prettig is.
Je kunt de planten die je graag in jouw tuin wilt dan ook planten als ze er leuk uitzien, dus mooi in blad of in knop of zelfs in bloei. Koop je roos lekker als de eerste bloemen erin zitten. Zo kun je gelijk zien en ruiken of kleur en geur naar jouw zin zijn.
Het enige waar je, bij het planten in met name de zomer, rekening mee moet houden is het
eventueel geven van water, voor de rest is het genieten , genieten en nog eens genieten!.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten