maandag 9 april 2018

Stelletje krenten


De komende weken gaan de krenteboompjes de show weer stelen in de tuin. 
Hun knoppen staan op springen. 
Het meest bekende krenteboompje is het Drents krenteboompje. In Drenthe was men vroeger zo arm dat ze de toen dure echte krenten uit de winkel niet konden betalen. 
Als vervanging werden de vruchten van de Amelanchier lamarckii gebruikt die ter plaatse overal in het wild groeiden. 
Wijlen mijn vader, een geboren Drent, ging vroeger met zijn gezin krenten plukken op de Dwingelose heide. Toevallig was ik deel van dat gezin. 
Ik kan mij nog herinneren dat we de zoete vruchtjes met handenvol aten en dat mijn moeder er thuis jam van maakte. Ik heb daarom nog steeds een zwak voor de Amelanchier.
Naast het Drents krenteboompje zijn er nog meer soorten en selecties. Een fraaie, tamelijk smal opgaande selectie heet voluit Amelanchier canariensis ‘ Rainbow Pillar ‘, een prachtboom met fraaie herfstkleuren.
Als je een compact groeiende, zuilvormige selectie wilt, dan is de Amelanchier alnifolia ‘Obelisk’ de plant die je zoekt.
Zoek dan niet verder, we hebben momenteel al deze krentenbomen in knop in ons assortiment. Let wel op, de voorraad is helaas beperkt.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten