dinsdag 2 mei 2017

Hosta’s zonder slakken.



Hosta’s zijn prachtige bladplanten. Ze zijn er met heel veel verschillende bladvormen, bladgroottes en bladtekeningen. Zilverwitte of goudgele randen, strepen, harten, noem maar op. Er bestaan tegenwoordig enkele duizenden soorten en rassen. 
Ik heb zelf een aantal rassen in de tuin staan, waaronder de piepkleine ‘Blue Mouse Ears’ en de reusachtige ‘Empress Wu’.

Naar mijn mening zijn er veel en veel te veel rassen. 
Soms zijn de verschillen minimaal. 
Ik heb een wel eens de opmerking van een hosta-o-loog gelezen die zei, dat als je van 10 meter afstand niet kunt zien wat het bijzondere is van een nieuwe Hosta, dat het niet echt een aanvulling is van het assortiment. En daar heeft hij gelijk in.


Er rust een grote smet op de Hosta, en dat is dat de plant aantrekkelijk is voor slakken. 
Nu is dat een opmerking die wat genuanceerd moet worden. Bij al die Hosta’s zijn er namelijk heel veel waar slakken dol op zijn, maar ook een aantal waar ze hun neus voor ophalen. Sommige Hosta’s hebben namelijk dikker en taaier blad. 
Een Hosta met dun en teer blad wordt snel opgevreten, maar de taaie Hosta wordt gepasseerd. Ik mag natuurlijk niet beweren dat deze planten niet aangevreten zullen worden, maar ze zijn beslist slakresistenter.

Het begon met de prachtige ‘Halcyon’ met blauw begrijpt blad. Daar zijn tegenwoordig een aantal afwijkende selecties van die ook dat taaie blad hebben. 
Ik heb een aantal van die sterke soorten door een goede kweker laten kweken. 
Mijn artistieke jongste broer heeft voor mij een leuke slak getekend die afkeurend zijn tong uitsteekt voor die taaie Hosta’s. 
De eerste van deze sterke Hosta’s, compleet met de tekening van Slik de slak, heb ik van de week binnengekregen. 
Ik ben natuurlijk apetrots dat een idee waarmee ik al jaren rondliep realiteit is geworden.
 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten