zondag 16 april 2017

Mooie zuilboom

Er zijn niet veel zuilvormige bomen die geschikt zijn voor een tuin van normale afmetingen. Ja, je hebt zuileiken, zuilbeuken en zuilhaagbeuken. Voor de liefhebber hebben we ook nog de zuilkoelreuteria, de zuiltulpenboom en de zuilamberboom. Nadeel van al deze bomen is dat ze uit zichzelf nogal flink uit kunnen groeien. Ze zijn geen van allen bang voor de snoeischaar, maar het zou handiger zijn als de boom uit zichzelf wat kleiner blijft. Zo zijn er zuilvormige sierappels en hebben we ook mooie zuilvormige lijsterbessen. Laten we ook de oude, bekende zuilvormige Japanse sierkersen niet vergeten, die nu staat te bloeien met mooie zachtroze bloesem.
Waar ik het vandaag over wilde hebben is een dwergvorm van de zuilvormige haagbeuk. Ik heb deze plant al jaren in de tuin staan en het is werkelijk een plaatje. Het is geen schreeuwlelijk van een plant, maar een rustige gedistingeerde verschijning. In de winter is het een mooi silhouet met een mooi figuurtje. In de lente loopt ze heerlijk frisgroen uit. In de zomer staat ze gewoon mooi te wezen en in de herfst laat ze bevallige haar goudgeel verkleurde blaadjes vallen.
Je zult wel begrijpen dat ik een zwak heb voor deze mooie plant die luistert naar de naam Carpinus betulus ‘Monumentalis’ maar ook wel ‘Pyramidalis’ wordt genoemd. Ze is beslist niet te vergelijken met de gewone zuilhaagbeuk.
Ik heb jaren naar deze plant gezocht, eindelijk heb ik 10 mooie jonge planten kunnen vinden. Wees er snel bij, ik heb er al 2 verkocht.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten