dinsdag 14 maart 2017

Bemeste tuinaarde goed of niet?



Bemeste tuinaarde is niet zo bemest als het klinkt.
Wat is er nou beter voor mijn plantjes dan bemeste tuinaarde zou je zeggen.

Laat ik dan gelijk maar zeggen wat er in bemeste tuinaarde zit: 
50 % tuinturf en 50% gft- compost. 
Het is prima spul om door je grond heen te mengen ( als je niet bang bent voor wat spontaan opkomend onkruid dat soms in de gft-compost zit), maar strooi nooit meer dan een laagje van circa 3 cm per vierkante meter.

Gebruik bemeste tuinaarde nooit om in te planten, gebruik het nooit om potten of zelfgemaakte bakken mee op te vullen, gebruik het nooit om te tuin meer dan 3 cm op te hogen, gebruik het nooit om onder je graszoden te leggen. 

In potten en bakken gebruik je potgrond en tuinplanten plant je met tuinplantengrond of gewone potgrond.

Investeren in de grond is belangrijker dan investeren in planten. In goede grond groeien planten goed, in slechte grond groeien ze slecht. 
(Dat zal ik later nuanceren en ook potgrond en tuinplantengrond zal ik later wat diepgaander bespreken.)

Zoals verleden week beloofd nog wat foto’s van enkele vogeltjes-op-een-krukje die nu in mijn tuin staan te bloeien.


1 opmerking: